Horizon Forbidden West PC-recension: En vacker men oambitiös uppföljare

Vår dom

Horizon Forbidden West är helt underbar och bygger på originalets intensiva strid, men bristen på ambition och en platt berättelse håller tillbaka det som en uppföljare. Det ger mer av det första spelet men större, med några nya inneslutningar som bekämpar vågen av förtrogenhet.

Uppföljare är en rolig affär, särskilt om originalet visade sig vara en stor hit. Plötsligt är du låst och kan inte ändra för mycket utan att riskera att alienera dina inbitna fans. Det är den föga avundsvärda positionen Förbjudna West Horizonen alltför säker uppföljare till framgångsrika Horizon Zero Dawn, är inne.

Inte för att det inte finns något nytt i utvecklaren Guerilla Games underbara öppna världsspel. Utvecklaren har finjusterat och förfinat formeln, blandat ihop saker precis tillräckligt för att förhindra Aloys andra resa genom en robotinfekterad postapokalyps från att bli inaktuell. På det hela taget är Forbidden West större än sin föregångare, med en större värld, en fabrik full av nya robotar att ta sig an och nya stridsalternativ som att slå sönder fiender med gigantiska Resonator Blasts från ditt spjut och flashiga Valor moves Uppstår. Även traverseringen har förbättrats med Shieldwing glider som låter dig hoppa av vilken klippa som helst utan rädsla och Pullcaster grappling kroken som öppnar upp olika sätt att lösa pussel.

Horizon Forbidden West recension: En fantastisk utsikt över spelets öppna värld.

Strid förblir en spänd, taktisk affär där du observerar fienden, sätter fällor, genomför planen och sedan, något oundvikligt, kastas in i en tuff kamp för ditt liv. Det är åtminstone så jag spelar det. Du kommer att utforska det förbjudna västern och gräva in i många bortglömda grottor och skatter i den gamla världen, var och en packad med pussel och fullpackad med narrativa ögonblick som ger dig inblick i vad som kom innan. Det är ett tätt spel, fullt av sidouppdrag, jakter att delta i och till och med ett schackliknande minispel som du kan ta bort timmarna av att spela.

Men det är Forbidden West som är programmets verkliga stjärna, som bekvämt rankas bland de mest imponerande spelvärldarna som setts på PC. Med förbättrade visuella alternativ som innebär att de med robusta riggar kan driva spelet bortom vad PS5 kan erbjuda och ett stort utbud av biomer och spännande platser, stora som små, att utforska, ropar den här världen efter att bli utforskad och absorberad. Att bara existera i post-apokalypsvisionen av Forbidden West känns bra, med damm som dansar runt dina fötter när du ser robotar snusa runt i undervegetationen, solen bryter igenom molnen för att reflektera från klarblått vatten.

Horizon Forbidden West recension: Ett stridsmöte med en gigantisk sköldpaddsliknande robot.

Som en port har Nixxes Software stått ut för att föra Horizon Forbidden West till PC. Det handlar inte bara om att lansera spelet på PC och önska varandra det bästa; Allt har tagits i beaktande för att säkerställa att porten fungerar perfekt även på mindre kraftfulla maskiner. Mitt system, som inkluderar en Nvidia GeForce RTX 3060 Ti och en Intel i5-10600K, uppfyller de rekommenderade systemkraven, men jag kunde höja allt och fortfarande njuta av en stabil bildhastighet genomgående, med bara några få scener och några ögonblick i Burning Shores-expansionen orsakar enstaka skakningar.

För de som vill finjustera sin upplevelse finns det ett svindlande antal alternativ att utforska, både innan spelet startas och i spelet tack vare en meny för överlagringsinställningar som låter dig omedelbart se effekten av dina ändringar. Allt den moderna PC-spelare kan önska sig finns här: ultrabredt stöd, DLSS, FSR, stöd för tre skärmar och mer, allt fungerar sömlöst. Även att spela med mus och tangentbord fungerar bra, även om vissa menyer visserligen är mindre intuitiva att använda än när man spelar med en handkontroll. Det enda som saknas är ray tracing, men nu när världen ser så bra ut är det svårt att klaga på dess utelämnande.

Horizon Forbidden West Review: The Game Settings Menu.

Om Horizon Forbidden West existerade i ett vakuum skulle den rankas bland genrens bästa, men dess uppföljarstatus har några nackdelar som lämnar en lite bitter smak. Det överväldigande med mina äventyr är den kvardröjande känslan av att ha sett allt förut. Även om det finns nya robotar och ny mekanik, känns det aldrig som mer än en regummering av Horizon Zero Dawn. Det finns en ny stor dålig att möta och en mängd karaktärer att möta, men berättelsen och strukturen i det hela börjar kännas mekaniskt andra gången. Början av spelet är särskilt välbekant, att gå från en sektion som mestadels är på räls till en lite öppen värld innan du slutligen dras in i det förbjudna västern.

Speciellt spelets berättelse lider av att vara mellanbarnet i Horizon-sagan. Det fortsätter några trådar från föregående spel och lägger grunden för nästa, men skurken är inte särskilt anmärkningsvärd och några av avslöjandena faller platt överraskande. Det är synd, med tanke på hur väl det ursprungliga spelet upprätthöll intresset genom en skicklig ström av intressanta historier och vändningar.

Horizon Forbidden West: En stor underjordisk anläggning känd som en kittel.

Som sagt, karaktärsskrivandet är ofta starkt. Jag är särskilt ett fan av hur Aloys upplevelser i det första spelet påverkar hennes personlighet i uppföljaren. Han är en tuffare huvudkaraktär, tröttare på att hantera vidskepelse om det förflutna och fortfarande lider av traumat från sitt krig mot Hades. Det, i kombination med några av de konflikter mellan stammar du kommer att stöta på när du utforskar dessa nya länder, ger färg och nyans till Aloys resa.

Tyvärr gäller en genomgripande känsla av likhet även för upplevelsen av att spela Horizon Forbidden West. Det mesta av hans tid går åt till att utföra praktiskt taget samma uppgifter som i Horizon Zero Dawn. Att klättra i höga kragar för att upptäcka mer av den gigantiska kartan, slåss mot många av samma robotar, ta itu med banditläger, samla pinnar för att göra pilar, etc. Jag var där och såg allt. Om det inte kändes så bra att spela skulle jag gränsa till Horizon Zero Yawn.

Horizon Forbidden West recension: En chefskamp mot en Eclipse-medlem.

Horizon Forbidden West hotar aldrig att bryta formen. Det ger mer av det första spelet men större, med några nya inneslutningar som bekämpar vågen av förtrogenhet. Denna föreskrivande hängivenhet att följa det första spelets väg gör att Aloys senaste snubblar mer än väntat, särskilt med tanke på den svagare berättelsen. Det är en polerad, iterativ uppföljare med solid mekanik och en av de mest imponerande tv-spelsvärldarna som någonsin skådats, men det är svårt att få känslan av att det kunde ha varit mycket mer.